बहुपत्नी प्रथा गुलाम बनाती है , बहुपति प्रथा सशक्त
बहुपत्नी प्रथा गुलाम बनाती है , बहुपति प्रथा सशक्त
Polygamy makes woman subjugate , polyandry empowered her.
वह पांच सहोदर भाइयो की सांझा पत्नी है नाम है राजो वर्मा उम्र 20 वर्ष पतियों का नाम है संत राम वर्मा, 28, बैजू वर्मा, 32, गोपाल वर्मा, 26, गुड्डू वर्मा, 21, और दिनेश वर्मा, 19,.
अपने साझा पत्नी राजो वर्मा, 20, और उसके पुत्र जय वर्मा के साथ एक कमरे में रहता है यह पूरा परिवार , वे फर्श पर कंबल पर सोते हैं . पत्नी किसी एक भाई के साथ अलग साथ हर रात अलग सोती है . उसके 18 महीने की उम्र में बेटे का पिता पांच संबंधित पतियों में से कौन है यह कोई नहीं जानता है .
यह सच्ची गाथा है बहुपतित्व परंपरा वाले देहरादून के पास के एक छोटे से गाँव की .
सुखी परिवार :सेट अप अजीब लग सकता है, लेकिन महिलाओं की अपने पहले पति के भाई से शादी करने वाली देहरादून, उत्तरी भारत के पास छोटे से गांव में यह परंपरा है.
उसने बताया, 'शुरू में यह थोड़ा अजीब लगा. लेकिन मेरी माँ के भी तिन पति थे . ' मैं पक्षपात नहीं करती, सभी पतियों को एक जैसा मानती हूँ. चार साल पूर्व .गुड्डु के साथ हिन्दू रीती रिवाज से ब्याह हुआ उसके बाद बैजू, 32, संत राम, 28, गोपाल, 26, और दिनेश, 19 शादी की है - नवीनतम पति है दिनेश , जैसे ही वह 18 वर्ष का हुआ उससे शादी कर ली, वे सब भी ईर्ष्या नहीं करते . कानूनन पहला पति गुड्डू ही केवल सरकारी पति है , 'हम एक बड़े खुश परिवार की तरह रहते हैं.'
राजो को एक पत्नी या बहु पत्नियों वाली व्यवस्था की तुलना में बहुत अधिक ध्यान और प्यार मिला है . सभी उसको प्यार करते है
बहुपति परंपरा कभी प्राचीन भारत में प्रचालन में थी परन्तु अब यह गिने चुने समाज तक सिमित हो चुकी है क्योकि आधुनिक और प्रगतिशील समाज इसे गलत मानता है कानुनन भी इसकी मान्यता नहीं है. उसने पिर्तुसतात्मक समाज में यह अपेक्षा की जाती है कि एक महिला अपने पति के सभी भाइयो से ब्याह करेगी हालांकि कोई बाध्यता नहीं है. किसी एक के साथ भी शादी करने की स्वतंत्रता है. इस्लाम की तरह न कोई दबाव न कोई धार्मिक बंदिश . शायद इस परंपरा की शुरुआत महाभारत कालीन पांच्य देश के द्रौपदी की से प्रभावित होकर हुई होगी.
मुख्यत: यह बहुपति परंपरा देश के उतरी हिमालय के हिस्सों में हिन्दुओ के बीच , तिब्बत के पठारी क्षेत्र में बौद्धों के बीच आमाजिक आर्थिक कारणों से प्रचालन में है वही हरियाणा और राजास्थान के कुछ क्षेत्रो में तथा चीन के कुछ इलाको में शादी के लिए लड़कियों की कमी के कारण यह परंपरा आज भी प्रचलन में है.
बहुपति प्रथा वाली शादिया आपसे में दोनों पक्ष मिलकर तय करते है. लडके के सबसे बड़े पुत्र के साथ साथ सभी छोटे भाइयो की शादी दुल्हन के साथ होती है. छोटे भाइयो को अधिकार है इस शादी से अलग रहने का और अपने लिए अलग दुल्हन चुनने का परन्तु आश्चर्यजनक रूप से वे ऐसा नहीं करते हैं. इस बहु पति प्रथा में एक पति प्रथा के विपरीत पति घरेलु कार्यो में यथा खाना बनाना , बच्चो की देखभाल करने जैसा कार्य भी स्वेच्छा से करते है.
शादी की प्रचलित विधि की तरह ही इसमे सारे रस्म रिवाज का पालन किया जाता है अंतर बस एक ही होता है कि शादी के दौरान सबसे कम उम्र का पति सब धार्मिक कार्य करता है और बाकी उसका अनुसरण . स्वाभाविक है पहली सुहाग रात भी उसी के साथ होती है .
पत्नी सेक्स के मामले में कोई पक्षपात नहीं करती जिसके कारण घर में कभी अशांति नहीं पैदा होती है . बच्चो का पालन पोषण एक साथ एक जैसा होता है सभी पति उनका पिता होता है . अलग अलग बाप नहीं होता इसलिए बच्चो को भी सबका बराबर प्यार मिलता है.
जिन्हें इस परंपरा के बारे में नहीं पता हो उनके लिए यह कुछ अजीब सा प्रतिक होगा परन्तु बहु पति प्रथा महिलाओं को पुरुष प्रधान समाज में सशक्त बनाती है वह “ रानी मधुमक्खी “ की तरह होती है जबकि इस्लाम की बहु पत्नी प्रथा महिलाओं को मात्र सेक्स की मशीन बनाकर रख देती है .
Rajo Verma, 21, lives in one room with the siblings, in Northern India, The young wife spends each night with a different brother in turn, She does not know which of siblings is the father of her young son, Fraternal polyandry is tradition in the small village near Dehradun. A young Indian woman has spoken out about being married to five husbands, all of whom are brothers. Rajo Verma, 21, lives in one room with the siblings and they sleep on blankets on the floor. The mother-of-one, who sleeps each night with a different brother, does not know which of her five related husbands is the father of her 18-month-old son
Happy family: Five brothers (L-R) Sant Ram Verma, 28, Bajju Verma, 32, Gopal Verma, 26, Guddu Verma, 21, and Dinesh Verma, 19, with their shared wife Rajo Verma, 20, and their son Jay Verma. The set-up may seem peculiar, but it is tradition in the small village near Dehradun, Northern India, for women to also marry the brothers of their first husband. She told the Sun: 'Initially it felt a bit awkward. 'But I don’t favour one over the other.' Rajo and first husband Guddu wed in an arranged Hindu marriage four years ago. Since then she has married Baiju, 32, Sant Ram, 28, Gopal, 26, and Dinesh, 19 - the latest in the line of husbands - who married her as soon as he turned 18. 'We all have $ex; with her but I’m not jealous,' first husband Guddu - who remains the only official spouse - said. 'We’re one big happy family.' 03 images after the break...
Housewife: Rajo said she got a lot more attention and love than many other wives.
The ancient Hindu tradition of polyandry was once widely practiced in India, but is now only observed by a minority. It sees a woman take more than one husband, typically in areas which are male dominated. In fraternal polyandry the woman is expected to marry each of her original husband's brothers. It is thought to have arisen from the popular Sanskrit epic of Mahabharatha, which sees Draupadi, daughter of the King of Pancha being married to five brothers. The practice is also believed to be a way of keeping farming land in the family. It is most commonly found near the Himalayas in the north of the country, as well as in the mountainous nation of Tibet. While the advance of modernity has seen the archaic practice largely die out in most areas, the shortage of women in countries such as China and India has helped keep it alive as a solution to young men's difficulties in finding a wife. Rajo said she knew she was expected to accept all of her husbands, as her own mother had also been married to three brothers. She said they sleep together in turn, but that they do not have beds, just 'lots of blankets on the floor'. She added: 'I get a lot more attention and love than most wives.
Fraternal polyandrous unions are arranged by the participants’ parents. The maternal parents include some form of dowry and arrange for their daughter to be married to the oldest son of another family and all his younger brothers. The younger brothers have the ability to bypass this arrangement, however, they typically do not. “No one takes a decision regarding one’s own marriage. Everyone at home sits down together; and then it is decided with the consent of everyone” (from Multiple Husbands). Men in polyandrous marriages also take on domestic responsibilities, such as cooking and childcare, contrary to most men in monogamous marriages in India.
Polyandrous marriage ceremonies are similar to that of monogamous marriages; differentiated only by the groom’s younger brothers standing in with bride and groom during the services. “We have a simple wedding,” Kundan says, “there is a bride and a groom, and the younger brother is simply attached to the elder brother” (from Brothers Share One Wife- Fraternal Polyandry). Jealousy between the brothers is prevented by the wife alternating her attention paid to each brother every night. Sexual encounters are evenly scheduled in shifts to keep fairness and peace within the household. Children produced from these marriages are all raised together in one family, not separated by each father. “We tell the kids that both fathers are the same. The family doesn’t know, and doesn’t care” (from Brothers Share One Wife- Fraternal Polyandry).Polyandrous marriage ceremonies are similar to that of monogamous marriages; differentiated only by the groom’s younger brothers standing in with bride and groom during the services. “We have a simple wedding,” Kundan says, “there is a bride and a groom, and the younger brother is simply attached to the elder brother” (from Brothers Share One Wife- Fraternal Polyandry). Jealousy between the brothers is prevented by the wife alternating her attention paid to each brother every night. Sexual encounters are evenly scheduled in shifts to keep fairness and peace within the household. Children produced from these marriages are all raised together in one family, not separated by each father. “We tell the kids that both fathers are the same. The family doesn’t know, and doesn’t care” (from Brothers Share One Wife- Fraternal Polyandry).Rajo वर्मा,
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